CO2 compenseren met je vakantie doe je zo!

Reizen, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. In veel gevallen is het vervoer de hoogste kostenpost op je vakantiebudget. Zonde van je geld, daar kun je zoveel andere leuke dingen ter plaatse mee doen. Ga je vliegen naar een bestemming en zie jij ook door de bomen het bos niet meer met al die prijsvergelijkingssites? Dat komt mooi uit! Want die bomen zijn nou nét waar FlyGRN om geeft.

FlyGRN, verantwoord reizen

Nee, FlyGRN is geen nieuwe low-budget luchtvaartmaatschappij. Maar wel een verantwoorde prijsvergelijkingssite. Je zoekt, net als bij al die andere prijsvergelijkingssites, naar goedkope vliegtickets op de door jou gewenste data en boekt deze via één van de partners van FlyGRN. Als je vlucht geboekt is dan ontvangt FlyGRN een fee van hun partners voor het aanbrengen van jou als klant. Maar dan komt het mooiste: met die fee wordt automatisch (deels) de CO2-uitstoot van jouw vlucht gecompenseerd door het planten van bomen of het plaatsen van zonnepanelen. En dat allemaal gratis en voor niets. Het CO2-certificaat ontvang je in je mailbox.

Ongemerkt duurder vliegticket?

Ik hoor je denken “Wordt mijn vliegticket dan toch niet ongemerkt duurder?”. Nee dus!

De fee die FlyGRNvan hun samenwerkingspartners ontvangt wordt deels gebruikt om de CO2-uitstoot van jouw vlucht gedeeltelijk of volledig te compenseren. Gemiddeld wordt er 50% van je vlucht gecompenseerd.

Zodra je je zoekopdracht hebt ingegeven zie je per aangeboden vluchtmogelijkheid hoeveel procent van de CO2-uitstoot gecompenseerd wordt. Naast de afstand in kilometers tussen bestemming A en bestemming B zie je bovendien hoeveel kg CO2-uitstoot er met jouw vlucht gepaard gaat. Het gecompenseerde percentage zie je hierdoor niet alleen als percentage, maar ook als gewicht.

Maar wat levert het dan écht op?

Als voorbeeld heb ik gezocht op een retourvlucht voor 2 volwassen, 1 kind (in de leeftijdscategorie van 2-11 jaar) en 1 baby (0-2 jaar) van Amsterdam naar Johannesburg. Mijn zelfbedachte gezin vertrekt op 12 maart 2019 voor een safari en vliegt terug op 22 maart 2019.

De kortste vluchtmogelijkheid is in dit geval wel gelijk de duurste, maar levert wél 100% compensatie op. 111.000 kg CO2-uitstoot wordt volledig gecompenseerd. Zou ik voor de goedkoopste variant gaan, dan wordt er 8% CO2-uitstoot gecompenseerd. Kies ik een andere aanbieder met gunstigere vliegtijden en een kortere reistijd dan wordt er al 11% gecompenseerd. Deze vlucht is wel € 42,40 per persoon duurder dan het goedkoopste ticket, maar dan heeft mijn zelfbedachte gezin wel een kortere overstap en daardoor een kortere vlucht.

Zou je dezelfde (goedkoopste) vlucht in je eentje maken, dan wordt er 32% CO2-uitstoot gecompenseerd.

Extra compenseren

Wil je wél de goedkoopste vliegtickets, maar wil je daarnaast ook de volledige CO2-uitstoot compenseren? Dat kan natuurlijk ook. De duidelijke CO2-calculator laat zien waar het resterende percentage gelijk aan staat. Zo staat de vlucht met het zelfbedachte gezin gelijk aan 7790 wasjes, 2673 douchebeurten van 10 minuten of 2840 dagen TV kijken. Compenseren doe je in dit geval voor slechts € 47,01.

Met dit bedrag steun je een zonnepanelenproject in India, zodat 5.45 ton aan CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door het vervangen van fossiele energie door zonnepanelen.

Wist je dat: Economy vliegen in verhouding tot business class vliegen heeft een lagere CO2-uitstoot. Dit komt doordat er bij economy vliegen minder ruimte per persoon wordt ingenomen. Ook iets om over na te denken dus!

Een boom voor jouw pakketreis

Voor iedere € 100,- die je uitgeeft aan pakketreizen, hotels of huurauto’s via de partners van FlyGRN wordt er een boom geplant. Niet lukraak in een weiland, maar in een groot project in India.

Overweeg je dus een pakketreis, een hotelovernachting of een huurauto te boeken? Bezoek dan eerst FlyGRN. Zij werken samen met onder andere Kras, Expedia, Trevalgenio en vele anderen.

Waarom zou ik CO2-uitstoot compenseren?

Het moge duidelijk zijn dat vliegen, net als autorijden, niet goed is voor het milieu. Voorlopig zijn er nog geen elektrische vliegtuigen en ook zijn er nog geen biobrandstoffen beschikbaar als vervanging van de kerosine. Het aantal luchtvaartpassagiers zal vermoedelijk in de komende 20 jaar sneller groeien, terwijl de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigtechnologieën meer tijd in beslag zal nemen. Helaas valt de luchtvaart op het moment nog buiten het klimaatakkoord, terwijl de luchtvaart wel ruim twee procent van de wereldwijde CO2-uitstoot voor haar rekening neemt. Wil je echt aan het milieu denken? Vlieg dan dus niet al te vaak.

We willen toch allemaal voor onze kinderen en alle daaropvolgende generaties een even fijn leefklimaat als waar wij nu in leven? Waarom zou je dan je CO2-verbruik niet meenemen in je vakantiebudget?

Compenseer jij al bewust je vervoer naar je vakantiebestemming?

Foto’s © Lonneke Westerik

Dit artikel is tot stand gekomen d.m.v. een samenwerking.