Een vakantie in Kopenhagen met kleine kinderen

Een citytrip, in dit geval naar Kopenhagen, heeft veel potentie om écht een geslaagde vakantie te zijn voor het hele gezin. Er is veel te zien en te doen in en rondom Kopenhagen en daarnaast kun je nog een makkelijk uitstapje maken naar Malmö (Zweden). Overal in de stad vind je knipogen en verwijzingen naar sprookjesschrijver Hans Christiaan Andersen met als bekendste highlight natuurlijk de kleine zeemeermin. In dit artikel geef ik je mijn tips voor een geslaagde vakantie.

Wandeling naar de kleine zeemeermin door het centrum

Natuurlijk bezoek je de kleine zeemeermin als je in Kopenhagen bent! Zo’n iconisch beeld mag niet ontbreken op je to-do-list. Om de wandeling er naartoe leuk te maken voor de kinderen hebben we gebruik gemaakt van de ‘Kindvriendelijk Kopenhagen kaart’ van Reiswijzer Kids & Co. Hierop staan namelijk alle speeltuinen van Kopenhagen en veel leuke plekken om te bezoeken met kinderen. Onze wandeling liep van het centraal station door het centrum met het winkelgedeelte (Disneywinkel, yay!) en Nyhavn, bekend van de vrolijk gekleurde huizen met de terrasjes en daarnaast ook opstapplek voor de rondvaartboten.

Hier zijn we na een korte stop vrij snel doorgelopen, omdat het er nogal druk was. Vervolgens zijn we aanbeland bij het koninklijk paleis Amalienborg. We kwamen daar aan tegen 12 uur ’s middags, dus hadden we de gelegenheid om te kijken naar de wisseling van de wacht die elke dag plaatsvindt. Daarna zijn we langs het water, met uitzicht op de moderne architectuur van het operahuis, naar de zeemeermin gewandeld. Ook de zeemeermin was erg drukbezocht door toeristen, maar daar trok onze oudste zich niks van aan. Die wurmde zich tussen de mensenmassa door om op haar gemak op de stenen te gaan zitten en de zeemeermin te bewonderen.

Daarna zijn we naar Kastellet gelopen. Dit is een fort in een stervorm, daar hebben we de laatste speeltuin van de dag bezocht om daarna met de S-trein terug te reizen naar ons appartement in Vesterbro.

Het Deense attractiepark Tivoli

Een vakantie in Kopenhagen is niet compleet zonder bezoek aan Tivoli. Nu een amusementspark, maar ooit in 1843 begonnen als stadspark. Leuk detail: bij de opening was Hans Christiaan Andersen aanwezig en kort daarna heeft hij het sprookje de Chinese nachtegaal geschreven.

Tivoli heeft diverse attracties, van achtbanen (waaronder een houten exemplaar uit 1914 die nog door een medewerker met de hand geremd wordt) tot een zweefmolen op grote hoogte, maar ook meerdere draaimolens en een sprookjesattractie voor de allerkleinsten. Ook is er een pantomimetheater en parkmascotte Rasmus die elke dag een klein showtje geeft, vlakbij een grote speeltuin. De attracties en horeca liggen her en der verspreid tussen de prachtige plantenperkjes en knusse zitjes in het groen.

Bij onze kinderen was de sprookjesattractie ‘De vliegende koffer’ veruit het populairst. Je neemt plaats in een koffer en “vliegt” langs alle bekende sprookjes van Hans Christian Andersen. Ook het reuzenrad met uitzicht over de stad toverde een lach op het gezicht van onze kinderen.

Het is wel een prijzig dagje uit, want naast geld voor de toegang betaal je ook nog per ritje. Je kunt ook bandjes kopen die ervoor zorgen dat je onbeperkt toegang hebt, maar uiteraard is de prijs er dan ook naar.

Het aquarium Den Blå Planet

Ik heb de afgelopen jaren heel wat aquaria bezocht, maar Den Blå Planet is veruit één van de mooiste. Wij namen de gratis pendelbus vanaf het busstation in Kopenhagen, waarin het ook mogelijk was entreekaartjes te kopen. Ideaal, want dan hoef je niet met kinderen aan te sluiten in de rij bij de kassa. Den Blå Planet is opgedeeld in meerdere werelden en een buitenterrein. Eén van de werelden is gebaseerd op de zee en natuur van Denemarken. Hier vind je onder andere een bassin gevuld met zeewater en zeedieren, waar je de dieren en planten ook daadwerkelijk kunt aanraken onder begeleiding van een medewerker. Verder is er een groot aquarium met een vogelrots, waar onder andere papegaaiduikers te zien zijn.

Verder hebben ze er een tropisch regenwoud nagebootst en is er een zeeaquarium met haaien, een zeeschildpad en grote zee vissen, waar je in een tunnel doorheen kan wandelen. Je kunt ook voor een gigantische ruit plaatsen nemen bij dit aquarium waar je op een zitzak rustig deze dieren kan bewonderen. Verder kan je er roggen aaien, kleinere aquaria bekijken of buiten in de speeltuin en zandbak terecht. Er is binnen en buiten een mogelijkheid om te picknicken, maar het restaurant serveert heerlijke lunchgerechten. Daarnaast is het uitzicht over de Öresund vanaf het terras fenomenaal.

Rundetaarn en parken

Vanuit ‘onze’ wijk Vesterbro hebben we de S-trein naar de wijk Norrebro genomen. Daar hebben we eerst een bezoekje gebracht aan de Rundetaarn. Een hoge toren, zonder trap maar met een soort hellingbaan (ook prima te doen met een kinderwagen). Het eindigt bovenaan met een paar traptreden, maar vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over de stad.

Vanuit daar zijn we doorgelopen naar Kungsparken en neergestreken voor een picknick vlakbij het Hans Christian Andersenstandbeeld. Hij waakt als het ware over de kinderen die zich heerlijk in de drakenspeeltuin kunnen uitleven.

Vanuit dit park zijn we langs Rosenborg Slot naar het Faelledpark gelopen. Daar vind je een speeltuin in torenthema. Alle iconische torens van Kopenhagen zijn hier in miniatuur neergezet en voorzien van klim- en glijopties. Een erg leuke en uitdagende speeltuin. In dit park kun je ook een heerlijke wandeling maken en daarnaast is er een hele uitgebreide waterspeeltuin.

Een bezoek aan de plaats Malmö

Vanaf Kopenhagen centraal ben je in drie kwartier met de Öresundståg (tåg = trein) op Malmö centraal.

Met je treinkaartje kun je de hele dag onbeperkt gratis gebruik maken van het openbaar vervoer in Malmö. Wij hebben besloten Malmö twee keer te bezoeken, aangezien het met twee kleintjes toch een hele reis is en we het rustig aan wilden doen.

Mocht je bij aankomst of vertrek op het station van Mälmo hongerig zijn. Geen nood, want er zit een foodcourt annex foodhal verbonden aan de stationshal, waar je voor een mooie prijs een lekkere maaltijd kan scoren.

Dag 1

Tijdens ons eerste bezoek aan Malmö zijn we naar het oude historische centrum gewandeld en vanuit daar naar het Kungspark. Na een bezoek aan de speeltuin zijn we doorgewandeld naar het Malmö Slot. Dit slot huisvest diverse musea. Wij zijn naar het natuurhistorisch museum en het kleine aquarium/reptielenhuis geweest. Het natuurmuseum heeft o.a. een kleine tentoonstelling over dinosaurussen. Het aquarium heeft een leuke verzameling vissen, reptielen en amfibieën.

Dag 2

Op dag twee hebben we ervoor gekozen om juist de hippe nieuwbouwwijk Västra Hamnen te verkennen. Deze wijk is vooral bekend van het beroemde gebouw ‘Turning Torso’, dat je al vanuit het vliegtuig kan zien. Vlakbij dit gebouw ligt een openbaar park met een speeltuin met planetenthema. Vooral de gigantische zon met tunnelglijbanen maakte veel indruk op de kinderen.

Vanuit daar hebben we een wandeling gemaakt maar Malmö strand en hebben we op de terugweg een lekker ijsje gegeten bij de pier, met uitzicht op de Öresundsbrug, bekend van de populaire Netflix-serie “The Bridge”. Een plek waar veel Zweden bij goed weer de zee in duiken of liggen te zonnen.

De dierentuin Zoologisk Have

Voor ons is een vakantie niet compleet zonder een bezoek aan de dierentuin. De zoo van Kopenhagen is qua uiterlijk en grootte het meest vergelijkbaar met Diergaarde Blijdorp in Rotterdam.

Deze dierentuin bestaat uit twee gedeelten opgesplitst door een weg. In het ene gedeelte vind je o.a. het nieuwe pandaverblijf, de ijsberen- en apenverblijven en de zwarte houten uitkijktoren waar de dierentuin om bekend staat. Aan de andere kant van weg zit een savanne en een grote kinderboerderij.

Tijdens ons bezoek viel op dat veel dieren jongen hadden, waaronder de ijsberen, leeuwen, capibara’s en zebra’s. Bijzonder aan deze dierentuin is dat er verschillende soorten horeca is in verschillende prijsklassen. Je kunt naast het typische dagje uit fastfood eten zelfs Aziatisch eten of chique dineren.

Overige praktische informatie

Vliegen

Wij zijn vanaf Schiphol rechtstreeks met KLM naar Kastrup Copenhagen Airport gevlogen. Er zijn dagelijks meerdere vluchten. Vanaf Kastrup kun je rechtstreeks met de trein, bus of taxi naar de stad.

Verblijfplaats

Wij verbleven in een appartement in de wijk Vesterbro, gevonden via Tripadvisor.nl. Een opkomende hipsterwijk, ooit een rauwe arbeiderswijk en nu vooral bevolkt door gezinnen met jonge kinderen en settelende stelletjes. Op basis van eerdere ervaringen raad ik wel aan altijd van tevoren heel goed de recensies te checken.

In de buurt bij Kopenhagen centraal liggen meerdere hotels in diverse prijsklassen. Het Andersen hotel is qua prijs/ligging een echte aanrader.

Heb jij nog tips voor een leuke vakantie met kinderen in Kopenhagen? Laat het ons weten!