Camping La Sirene in Argelès-sur-Mer (Zuid-Frankrijk)

In Argelès-sur-Mer (Zuid-Frankrijk), ligt de camping La Sirène op ongeveer 1350 km rijden vanaf Utrecht. Camping La Sirène is een zeer leuke en kindvriendelijke camping. In dit artikel geef ik je een indruk van de camping en welke activiteiten er in de omgeving te doen zijn.

Laatste update juni 2021

Le Mistral, een uitstekend overnachtingshotel

Deze zomer hebben wij onze vakantie met onze twee meiden van 4 en 7 jaar doorgebracht op camping La Sirène in het zuiden van Frankrijk. De camping ligt in Argelès-sur-Mer, dat op een klein half uurtje van Spanje ligt. De afstand vanaf Utrecht is ongeveer 1350 kilometer.

We zijn vrijdagnacht om 03:00 vertrokken richting Montélimar. Dit is een plaats onder Lyon die uitstekend op de route ligt dichtbij de Autoroute du Soleil. De afstand naar het hotel is ongeveer 1050 kilometer. De kinderen hebben vooral lekker geslapen in de auto. Nu moet ik wel zeggen dat ze erg makkelijk slapen in de auto, en we ze af en toe af leiden met een leuk cadeautje, en 2 schermpjes achterin.

We hebben dit keer de reis in tweeën gesplitst. Donderdag rond 3 uur ’s nachts reden we weg, om zo’n 11 uur later aan te komen in ons overnachtingshotel Le Mistral.

Direct het zwembad in!

Zodra we aankwamen konden we direct inchecken, we hadden al een overnachtingstas klaar staan, dus we konden zo hup het zwembad in. Le Mistral was voorzien van een klein zwembad, maar groot genoeg voor mijn dames van 7 en 4. Mijn oudste dochter kon hier mooi haar nieuwe zeemeermin staart uitproberen. Het zwembad was erg schoon, en erg rustig.

Een basis slaapkamer

De kamers waren zover je kon zien netjes, ondanks de spiegel, een spinnenweb en onder het bed hadden ze ook nog wel even wat extra kunnen vegen, maar de douche, de bedden, de handdoeken, alles was verder prima! De kamer waar wij voor hadden gekozen was erg basic. We hadden twee tweepersoonsbedden, een badkamer met een wc, douche/bad, een kast en een tv erop, dus geen koelkast of keukentje. Heel erg vonden we het niet want op nog geen 5 minuten afstand zat een Mc Donalds, Burger King, KFC en nog een aantal restaurantjes.

Ontspannen en genieten

Wat er erg leuk was, is dat er buiten allerlei loungesets en stoelen stonden, hierdoor kon je nog van het laatste zonnetje genieten. Je kunt eventueel ook het avond eten er ter plekke bij boeken, en ook het ontbijt. Het ontbijt kostte € 9,- per persoon (ook voor de kinderen) maar hier hebben wij niet voor gekozen.

Voor de geïnteresseerden onder ons, kun je o.a. via Booking.com een overnachting bij Le Mistral boeken.

Camping La Sirène

De volgende ochtend hebben wij de reis voortgezet richting de camping La Sirène. We kwamen hier echt véél te vroeg aan! De aankomst was nogal chaotisch, de parkeerplaats was vol, dus plaatste we de auto even op een plek waar je 10 minuten mocht staan, eenmaal bij de receptie verwees hij ons door naar Roan (waar wij de vakantie geboekt hebben). Nu nog een parkeerplek vinden.. Ook daar waren de parkeerplekken schaars. Uiteindelijk zijn we op weer een andere parkeerplaats geslaagd voor een plekje.

Onze eerste indruk

Omdat we ook 2 uur te vroeg waren (inchecken bij Roan is vanaf 15:00 uur) , zijn we even de camping gaan verkennen. We kwamen al snel bij een restaurantje naast het zwembad uit, wauw! Je kunt hier heerlijk zitten met een uitzicht op het prachtige zwembad. Wij aan de cocktails en bier, de kids aan een ijsje. De prijzen zijn er helaas wel erg hoog. € 8,50 voor een cocktail of biertje, € 2,20 per bolletje ijs. Om 15:00 uur konden we dus eindelijk inchecken, dit ging gelukkig wel erg vlot. Er werd meegereden naar onze stacaravan. Echt een onwijs nette stacaravan! We moesten meekijken of alles netjes was, er werd even uitgelegd hoe de deur en de airco werken, en een TV met veel Nederlandse zenders (al maken wij hier nooit gebruik van).

Onze accommodatie Stacaravan Largo XL

Wij verbleven op camping La Sirene 2 weken in een stacaravan Largo XL. Deze stacaravan heeft drie slaapkamers. De kinderen wilde graag samen slapen, dus hadden we ons eigen walk in closet gemaakt, ideaal!

De woonkamer met open keuken is erg ruim. Ook is de keuken uitgerust met een uitgebreid inventaris, zo hadden we een grote koelkast met vriesvak en zelfs een oven én magnetron.

Het tweepersoonsbed in de ouderslaapkamer paste er net samen met de kast in, maar de bedden lagen goed. De kinderkamers hadden beiden twee eenpersoonsbedden, waardoor het huisje dus ruim genoeg is voor zes personen.

De badkamer bestaat uit een douche en wastafel, en de wc (welke ruimte ze wel iets groter hadden mogen maken) zat apart van de badkamer. We hadden een erg ruime plaats, hierdoor kan de auto naast de caravan en was er ook ruimte voor het zwembadje wat we hadden meegenomen. En voor de liefhebbers staat er ook al een gasbarbecue.

Het zwembad

Het is een waar zwemparadijs met voor iedere leeftijd genoeg te doen. Van prachtige peuterbaden tot uitdagende glijbanen voor oudere kinderen en zelfs een zwembad en bubbelbad waar je alleen in mocht als je 18 jaar of ouder was. Het zwembad is schitterend aangelegd. Rondom het zwembad ligt een ruime ligweide van kunstgras. Er zijn geen traditionele bedjes te vinden rondom het zwembad. Dit heeft als voordeel dat je hier ’s ochtends niet het bekende ‘handdoekje leggen’ ritueel tegenkomt! In dit zwembad mag je nergens roken, eten en drinken en zwembanden zijn verboden. Overal wordt voldoende toezicht gehouden, maar de toezichthouders zijn vriendelijk. Goed om te weten is dat je hier geen badmuts op hoeft, dit vond ik echt ontzettend fijn!

Het strand

Op zo’n 900 meter van de camping vind je een strand. Hier rijdt ook een treintje naartoe! Wij waren zelf met de auto, het is voor ons net te ver om te lopen. Er waren genoeg parkeerplekken. Je vindt op het strand wel wat steentjes. We hadden daarom ook waterschoentjes mee, maar hier hebben beide dames geen gebruik van gemaakt. Het zeewater is heerlijk van temperatuur (de laatste twee weken van augustus), en de zee loopt vlak af zodat het veilig is om te spelen. Door het heerlijke windje was het hier heerlijk vertoeven. Ze vonden het natuurlijk ook even leuk om wel met de banden in het water te spelen.

Eten

Op camping La Sirene is een supermarkt aanwezig met een redelijk uitgebreid aanbod. Hier verkopen ze ook vele Nederlandse producten. Let wel op want het is algemeen bekend dat camping winkels vaak niet het voordeligst zijn. Voor de grotere boodschappen kun je beter naar de Intermarche gaan, die op 10 minuten rijden van de camping is. Naast de supermarkt zit een heerlijke bakker, waar je de hele dag door verse broodjes kunt kopen. Ook is er een restaurant met een afhaalgedeelte waar je pizza’s, pasta’s en Nederlandse snacks kunt halen. Ook dit prijsniveau is aan de hoge kant, maar de kwaliteit is goed en de service is snel.

Animatie

Op de camping was een hoop te doen. Je kon echt aan van alles mee doen, zowel kinderen als volwassenen:

• Twee keer per week had je een schuimparty, welke echt het benoemen waard is.
  • In de avonden had je een minidisco, normaal gesproken gingen wij elk jaar elke avond trouw naar de minidisco, dit is het eerste jaar dat we gewoon geen enkele keer geweest zijn. De minidisco begon om half 6, voor ons was deze tijd gewoon niet haalbaar.
  • Ook had je er elke avond wel entertainment, waaronder nagespeelde musicals zoals Mamma Mia en de Lion Kking. Deze musicals waren echt ontzettend goed, de outfits waren mooi gemaakt. De teksten van de musical waren in het Frans, maar de liedjes in het Engels, maar dat maakte de kinderen echt niks uit. Wel waren de musicals erg laat, om half 10 begonnen de shows en rond half 12 waren ze pas afgelopen, dit hebben we geen een keer helemaal volgehouden. Ook was het erg vol, je moest er echt minimaal 3 kwartier van te voren zijn, wil je een zitplek hebben. Op dit moment zijn ze het restaurant en de plek waar de shows plaats vonden aan het verbouwen, dus blijkbaar zijn ze wel bezig met het verbeteren hiervan. Dit betekent alleen maar dat de camping nog leuker wordt!
  • Voor de jongeren is er op de camping ook nog een disco te vinden, de camping is dus echt leuk voor alle leeftijden.

Klik hier voor meer informatie over Camping La Sirene en om te boeken.

Leuke activiteiten in de omgeving van Camping la Sirene

Wij hebben tijdens onze verblijf op Camping La Sirene veel leuke uitjes gemaakt. Ik vertel je graag welke dit zijn geweest:

• Ik ben zelf gek op dierentuinen in het buitenland, en in Sigean zit echt een hele mooie: Réserve Africaine de Sigean, een safaripark en dierenpark in één. In het artikel ‘Een beestachtig bezoek aan Réserve Africaine de Sigean‘ kun je lezen wat je er kunt verwachten.
  • We zijn ook naar de plaats Perpignan geweest, Het stadje zag er gezellig uit, en het is leuk om er wat te drinken en eten, maar qua winkeltjes vind je er niet heel veel. We zijn hier niet heel lang gebleven.
  • Camping la Sirene ligt vlak bij de Spaanse grens. Barcelona was dan ook echt echt een top uitje. Ik heb hier een los artikel over geschreven met tips en onze dagindeling: ‘Een dagtrip naar Barcelona met kinderen‘ We vonden het zelfs zo leuk dat we hier nog wel eens naar terug zouden willen!
  • De orgels van Illes-Sur-Têt, wat was dit een mooie wandelroute, de route brengt je naar een uniek landschap met kleurrijke reliëfs. We betaalden € 10,- om met zijn vieren de wandeling te mogen maken. In totaal duurde de wandeling ongeveer 1,5 uur. Dit is zeker een aanrader!
  • Argelès-sur-Mer, hier zijn we even een ijsje gaan eten, het zag er gezellig uit door de vele restaurantjes en winkeltjes aan het strand.
  • Collioure, dit was echt een ontzettend leuk dorpje, het was even zoeken naar een parkeerplekje, maar dit was zeker de moeite waard. Je vind hier een klein strandje, heerlijke ijsjes, veel kleine winkeltjes, echt een super mooi dorpje om te bezoeken.
  • Figueres (Spanje), ook dit was een aanrader, het was ongeveer 45 minuten rijden. Net buiten het centrum kan je gratis parkeren. Wij gingen hierheen om even lekker te lunchen en nog wat te shoppen. Maar een echte aanrader blijkt toch het Dali Theatre Museum te zijn (mochten wij hier ooit nog eens komen, gaan we hier zeker eens kijken)
  • Lloret de Mar (Spanje), na ongeveer 1,5 uur rijden, waren we in Lloret, een van de uitjes die we van te voren al bedacht hadden. Heerlijk strand, kleine souvenir shops (uiteindelijk was alles hier een stuk goedkoper als in Frankrijk) en heerlijk zitten op een terrasje aan het strand. Hier zijn we echt een dagje zoet geweest.

Een hele fijne vakantie!

Zoals je kunt lezen is Camping La Sirène in Zuid-Frankrijk een zeer geschikte camping voor echte waterratten, musicalliefhebbers én voor mensen die er graag op uit gaan. Er is zoveel te doen in de directe omgeving dat twee weken hier eigenlijk veel te kort is!

Klik hier voor meer informatie over Camping La Sirene en om te boeken.

Als eindcijfer krijgt Camping La Sirene van mij een 8!