Vertraging van je vlucht, hier heb je recht op

Het komt regelmatig voor dat vluchten vertraging hebben. Een half uurtje is op zich niet zo erg, maar hoe langer het duurt, hoe vervelender dit kan worden ervaren. Maar wist je dat je bepaalde rechten hebt bij vertraging? De Europese Verordening 261/2004 en het verdrag van Montreal regelen de wetgeving bij vertragingen. De regels omtrent deze rechten heb ik voor je uitgezocht. 

Wat is een buitengewone omstandigheid?

De rechten die je hebt bij vertraging hangen veelal af van of er sprake is van een buitengewone omstandigheid.

Onder buitengewone omstandigheden vallen situaties als slecht weer en stakingen (die niet van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij zijn) en veiligheidsrisico’s. Het moet gaan om situaties die zijn door overmacht en dus niet vermeden hadden kunnen worden door de luchtvaartmaatschappij. De vliegtuigmaatschappij is in deze gevallen niet verantwoordelijk.

Wanneer het vliegtuig vertraging heeft door een technisch mankement of een staking van het eigen personeel (wanneer dit niet binnen 14 dagen voorafgaande de vlucht is doorgegeven), valt dit wel onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en worden dan ook niet als buitengewone omstandigheid gezien.

Meer dan twee uur vertraging

Wanneer je vlucht meer dan twee vertraging heeft én de vluchtafstand meer dan 1.500 kilometer is, ontstaat het recht op verzorging voor alle passagiers ongeacht de leeftijd. Deze verzorging houdt in dat er voor eten en drinken wordt gezorgd, maar ook voor een hotelovernachting (inclusief vervoer ernaartoe) indien de vlucht zodanig is vertraagd dat je een slaapplek nodig hebt.

Meer dan drie uur vertraging

Wanneer de vertraging nog langer duurt en minimaal drie uur duurt, ontstaat het recht op een vergoeding voor personen met een eigen stoel die hebben betaald voor hun vliegticket. Ook voor baby’s waar de ouders een (klein) bedrag of toeslag hebben moeten betalen om mee te mogen nemen in het vliegtuig, ontstaat het recht op een vergoeding. Afhankelijk van de afstand van de vlucht kan deze vergoeding oplopen tot een bedrag van € 600,-:

  • Voor vluchten tot 1.500 kilometer bedraagt de vergoeding € 250,- per persoon;
  • Voor vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer bedraagt de vergoeding € 400,- per persoon;
  • Voor vluchten vanaf 3.500 kilometer bedraagt de vergoeding € 600,- per persoon.

Let op! De vergoedingen zijn alleen geldig op vluchten vanuit of naar de EU ongeacht de vliegtuigmaatschappij. Vluchten die van buiten de EU naar de EU worden enkel vergoed wanneer zij door een Europese vliegtuigmaatschappij worden gedaan. Vluchten geheel buiten de EU hebben geen recht op vergoeding.

Binnen drie jaar na de vertraging kan deze vergoeding worden geclaimd.

Hoe kun je bij vertraging de claim indienen?

Wanneer je vlucht is vertraagd of zelfs is geannuleerd, is het belangrijk om zo veel mogelijk informatie te verzamelen:

  • Zorg er allereerst voor dat je de instapkaarten en andere reisdocumenten goed bewaart;
  • Verzamel zo veel mogelijk informatie over de reden van de vertraging;
  • Noteer de tijd waarop je écht op de eindbestemming aankomt. Let op! Dit is niet de tijd waarop het vliegtuig de grond raakt wanneer maar de deuren worden geopend;
  • Bewaar bonnetjes van extra uitgaven die je hebt moeten maken als gevolg van de vertraging.

Je kunt proberen zelf een claim in te dienen, maar ervaring leert dan veel luchtvaartmaatschappijen in eerste de claim zullen niet in behandeling zullen nemen of zelfs direct afwijzen. Wanneer je zelf de claim indient, let dan ook goed op dat je wel het bedrag terug krijgt waar je recht op hebt!

Heb je liever wat juridische hulp? Airhelp is een erg prettige website die je kunt raadplegen bij het indienen van een claim. Op hun website kun je de vluchtgegevens invoeren en zij controleren of je geld terug kunt krijgen van de luchtvaartmaatschappij.

Foto © Pixabay

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.