Is je vlucht vertraagd? Helaas komt het de laatste tijd regelmatig voor voor dat vluchten vertraging hebben. Een half uurtje is op zich niet zo erg, maar hoe langer het duurt, hoe vervelender dit kan worden ervaren. Maar wist je dat je mogelijk recht hebt op een vergoeding wanneer je vlucht langer dan 3 uur vertraagd is? In dit artikelen vertellen we welke rechten je hebt bij een vertraging vanaf 2 uur.
Rechten bij vertraging van je vlucht
Wat is een buitengewone omstandigheid?
De rechten die je hebt bij vertraging hangen veelal af van of er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Je hebt namelijk geen recht op een vergoeding vanwege een annulering, instapweigering of vertraging wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de vertraging is ontstaan door overmacht.
Onder buitengewone omstandigheden vallen situaties als slecht weer en stakingen (die niet van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij zijn) en veiligheidsrisico’s. Het moet gaan om situaties die zijn door overmacht en dus niet vermeden hadden kunnen worden door de luchtvaartmaatschappij. De vliegtuigmaatschappij is in deze gevallen niet verantwoordelijk. In deze gevallen zal er geen recht zijn op een vergoeding.
Wanneer het vliegtuig vertraging heeft door een technisch mankement of een staking van het eigen personeel (wanneer dit niet binnen 14 dagen voorafgaande de vlucht is doorgegeven), valt dit wel onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij en worden dan ook niet als buitengewone omstandigheid gezien. In deze gevallen heb je wel recht op een vergoeding.
Je rechten bij meer dan twee uur vertraging van je vlucht
Wanneer je vlucht meer dan twee uur vertraging heeft én de vluchtafstand meer dan 1.500 kilometer is, ontstaat het recht op verzorging voor alle passagiers ongeacht de leeftijd. Deze verzorging houdt in dat er voor eten en drinken wordt gezorgd, maar ook voor een hotelovernachting (inclusief vervoer ernaartoe) indien de vlucht zodanig is vertraagd dat je een slaapplek nodig hebt.
Je rechten bij meer dan drie uur vertraging van je vlucht
Wanneer de vertraging nog langer duurt en minimaal drie uur duurt, ontstaat het recht op een vergoeding voor personen met een eigen stoel die hebben betaald voor hun vliegticket. Ook voor baby’s waar de ouders een (klein) bedrag of toeslag hebben moeten betalen om mee te mogen nemen in het vliegtuig, ontstaat het recht op een vergoeding. Afhankelijk van de afstand van de vlucht kan deze vergoeding oplopen tot een bedrag van € 600,-:
- Tot 1.500 km bedraagt de vergoeding € 250,- per persoon;
- Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 km bedraagt de vergoeding € 400,- per persoon;
- Vanaf 3.500 km en tussen de 3 en 4 uur vertraging, bedraagt de vergoeding € 300,- per persoon.
- Vanaf 3.500 km en meer dan 4 uur vertraging, bedraagt de vergoeding € 600,- per persoon.
- Bij vertragingen langer dan 5 uur kun je besluiten om niet meer verder te reizen. Je hebt recht op een terugbetaling van je vliegticket maar ook op een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
Let op! De vergoedingen zijn alleen geldig op vluchten vanuit een land uit de EU, IJsland, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk of Zwitserland. Maar ook bij vluchten naar één van deze landen wanneer je vliegt met een luchtvaartmaatschappij die in één van deze landen is geregistreerd.
Hoe kun je bij vertraging van je vlucht de claim indienen?
Verzamel informatie
Wanneer je vlucht is vertraagd of zelfs is geannuleerd, is het belangrijk om zo veel mogelijk informatie te verzamelen:
- Zorg er allereerst voor dat je de instapkaarten en andere reisdocumenten goed bewaart;
- Verzamel zo veel mogelijk informatie over de reden van de vertraging;
- Noteer de tijd waarop je écht op de eindbestemming aankomt. Let op! Dit is niet de tijd waarop het vliegtuig de grond raakt wanneer maar de deuren worden geopend;
- Bewaar bonnetjes van extra uitgaven die je hebt moeten maken als gevolg van de vertraging.
De claim indienen
Is je vlucht meer dan 3 uur vertraagd? Dan kun je bij de meeste luchtvaartmaatschappij een claim indienen door een formulier in te vullen. Mocht je geen reactie krijgen, dan kan het lonen om een brief te schrijven. Goed om te weten is dat je een vergoeding kan claimen binnen drie jaar na de vertraging.
Ga hieronder naar de formulieren om een vergoeding te claimen bij de volgende luchtvaartmaatschappijen:
Foto’s © Shutterstock